Ilkka Kantola - Kansandustaja
Twitter @ilkkakantola
Facebook
Vaalit.fi
 

Vuosisadan keskittämishanke

14.09.2018
julkaistu Demokraatissa Opposition ääni-kolumnina 13.9.2018

Vuosia vireillä olleiden soteuudistushankkeiden keskeisin tavoite on ollut vastuun siirtäminen leveämmille hartioille. Pienillä kunnilla on liian kapeat hartiat vastata rahoituksesta, koota riittävä asiantuntemus ja toteuttaa kansalaisten yhdenvertaisuutta.

Leveämpiä hartioita on haettu kahta tietä. Edellinen hallitus tavoitteli vahvoihin peruskuntiin nojaavaa mallia. Kuntakokoa olisi reilusti kasvatettu ja pienten kuntien ongelma olisi poistunut. Hanke ei edennyt, kun sen sai pakkokuntaliitosten leiman. Vapaaehtoisia kuntaliitoksia syntyi, mutta valtakunnan mitassa ratkaisevaa uudistumista ei tapahtunut. Yritykset kuntayhtymäpohjaisen mallin kehittämisestä kaatuivat perustuslakivaliokunnassa eriarvoisuuteen kuntalaisten rahoitusvastuussa ja demokraattisissa oikeuksissa.
Perustuslakivaliokunta antoi jatkotyölle kolme mahdollista polkua. Kehitetään kuntayhtymämalli, josta edellä mainitut ongelmat on poistettu tai osoitetaan järjestämisvastuu ja rahoitusvastuu alueelliselle toimijalle tai säädetään lailla järjestämisvastuu ja rahoitusvastuu valtiolle.

Sipilän hallitukselle tämä ei kelvannut. Valittiin sekamalli, jossa järjestämisvastuu on maakunnilla ja rahoitusvastuu valtiolla. Rahoitusvastuun siirtymisen myötä valtiolla on suuri ohjaus- ja valvontavalta maakunnan päätöksiin. Perustuslain näkökulmasta näin syntyvien maakuntien itsehallinto on kyseenalainen innovaatio.

Kuntayhtymiä on moitittu siitä, että niiden ylintä päätöksentekoelintä ei valita suoralla kansanvaalilla. Kansanvaltaisuus ei toteudu. Miten kansanvaltaisuus sitten toteutuu uusissa maakunnissa. Maakuntavaltuustot valitaan suorilla vaaleilla, ja siihen asti kaikki näyttää selvältä. Mutta kun sotepalvelut käytännössä siirretään joko maakunnan liikelaitoksen tai yksityisten yritysten vastuulle, missä on tällöin kansanvaltaisuus? Miten kansalaiset voivat vaikuttaa palveluihin?

Hallituksen soteuudistuksessa painava valta siirtyy kunnista valtiovarainministeriölle ja sosiaali- ja terveysministeriölle, ei maakuntavaltuustoille. Maakunnat muistuttavat valtion aluehallinnon yksikköjä. Palvelujen kannalta enemmän merkitystä on sillä, miten kansalaiset äänestävät eduskuntavaaleissa kuin sillä miten äänestävät maakuntavaaleissa. Soteuudistus on vuosisadan keskittämishanke.
 

Katso uusimmat puheeni!

Tutustu kirjoituksiini!

Powered by Smart Kotisivutyökalu